Thursday, 19 November 2015

BAB 10 : KESUSASTERAAN YANG BERILMU


Mengenai keperihalan kesusasteraan, ia semestinya berkaitan dengan teorinya, teori kritikannya, teori proses kreatifnya dan juga aspek sejarahnya. Di Barat, kesusasteraan adalah perkara yang bertitik tolak daripada tradisi falsafahnya yang memperjelaskan pandangan dunia serta pengalaman yang berasaskan konsep kebebasan. Perkembangan teori sastera dan teori kritikan sastera di Barat wujud apabila adanya teori Platonik dengan konteks luarannya sehinggalah ke hari ini. Di Amerika, pengalaman, akal, serta pengetahuan terhasil daripada teori sastera Marxisme. Aliran ini lahir pada zaman dahulu kerana ia pernah menjadi inti kesusasteraan di Barat dan dianggap terlalu moralistik. Sejarah keperihalan kesusasteraan Di Barat adalah peristiwa yang pinggir-meminggir tanpa ada kesudahannya.Ia juga terhasil daripada pengetahuan yang bersumberkan kebebasan pengalaman dan akal seperti Destructive, Hermeneutics, dan lain-lain.  Keruntuhan demi keruntuhan kepada dasar dan teori kesusasteraan memperlihatkan pola kesusasteraan iaitu keinsanan. Teori kesusasteraan yang wujud pada hari ini adalah dalam keadaan kekosongan keinsanan iaitu kehidupan yang dipinggirkan.

Pengetahuan yang bertitik tolak daripada daripada pengalaman serta akal mulai menyerap dalam kesusasteraan nasional kita. Namun demikian, keperihalan tempat dimana wujudnya kesusasteraan moden kita begitu rapuh sehinggakan kita masih ragu-ragu untuk mengenalpasti arah dan tujuan kita. Disebabkan ketidakpastian inilah yang memudahkan kita terjebak dalam perangkap modenisme yang terhasil daripada ilmu yang berlandaskan pengalaman dan akal yang nisbi. Kita sebenarnya tidak berlandaskan ilmu yang sebenar iaitu ilmu wahyu. Oleh sebab itulah, keadaan kita sekarang lebih kepada kurangnya aspek kerohanian dan keimanan. Tambahan pula, dari perspektif aliran modenisme zaman kini, faktor-faktor dan kerahsiaan keinsanan dalam hubungan dengan Kebenaran Hakiki tidak diperhitungkan lagi. Ia juga merupakan faktor yang menghalang perkembangan ilmu. Apabila kita membicarakan kesusasteraan sebagai ilmu dalam maknanya yang sebenar dan bukan sebagai ilmu daripada pemikiran modenisme, kita haruslah berbalik kepada persoalam pokoknya iaitu soal asas dalam kegiatan manusia mengenai kelalaian manusia itu sendiri. Insan yang berilmu adalah individu yang bertanggungjawab terhadap tingkah laku yang digerakkan oleh sifat ketuhanan.

Selain itu, kesusasteraan yang unggul adalah kesusasteraan yang berilmu. Hal ini kerana kesusasteraan yang lahir daripada insan yang berilmu yang dijiwai oleh wahyu iaitu ilmu yang diberi oleh Tuhan untuk memperoleh al-falaah.  Ia disepadukan dengan pengetahuan  yang dicari dan diteroka melalui pengalaman dan akal. Kesusasteraan yang baik adalah tidak hanya bergantung kepada era modenisme dan pascamodenisme, malah ia berfungsi untuk memperjuangkan ilmu. Disamping itu, fungsi kesusasteraan yang berilmu juga membantu kita memahami perasaan insan yang lain, memahami detik emosi yang sering berubah-ubah serta membantu menemui kebenaran yang mutlak. Kesusasteraan yang berilmu ini bukan sahaja permainan minda, malah ia membijaksanakan kita. Ia juga mengesahkan ksesusasteraan yang saintifik yang menjelaskan matlamat yang sahih dan menempatkan insan ke dasar yang sebenar. Sebab itulah juga para sasterawan haruslah menjadi pemikir yang bijak dan benar-benar berilmu dalam pengalaman dan akal yang disahkan oleh wahyu melalui karya yang dihasilkan untuk mematangkan kita tentang kehidupan yang sebenar.

Kesusasteraan yang berilmu telah menjadi dasar dalam kesusasteraan kita. Kesusasteraan ini lain daripada yang lain terutamanya kepada mereka yang berilmu untuk menunjangkan kehidupan. Namun demikian, terdapat juga golongan yang menentang kesusasteraan ini seperti suara daripada Miazrahizal Abdul Ghani dalam karya pendeknya iaitu “Teori Kritikan Mutakhir: Ramai Yang Bimbang?” Beliau meyimpulkan bahawa terdapat juga dakwaan golongan anti-teori moden yang menghubungkan kerja kritikan dengan peningkatan iman. Tetapi, kritikan dengan menggunakan teori moden adalah gagal dalam mendekatkan diri antara para penulis dengan sasterawan sehingga wujudnya kekaburan. Jikalau teori spontan ini wujud daripada pengalaman dan akal yag relatif serta tidak daripada sumber yang mutlak, pati sahaja keimanan mereka dipersoalkan. Erti kesusasteraan perlu diperjelaskan iaitu paksi utama kesusasteraan adalah manusia yakni baik sasterwannya, pembaca perlulah mengenal manusia dengan bersumberkan pengalaman dan akal yang mutlak. Jikalau makna kesusasteraan difahami dengan sedalamnya, pastinya persoalan tidak akan wujud dalam khalayak.

Dengan adanya kefahaman tentang kesusasteraan, pengetahuan yang dicari dan ilmu yang diberikan akan nampak dimana kedudukan kita yang sebenar. Ilmu yang ada akan menyakinkan diri kita dan diselarikan dengan kegiatan yang sahih. Namun demikian, kita yang berilmu apabila menerima kenyataan bahawa kesusasteraan yang berilmu ini adalah kesusasteraan yang benar-benar mempunyai makna dan indah. Walupun pelbagai cabaran yang datang, kita masih tetap dengan keperibadian kita sendiri.

 

No comments:

Post a Comment