Proses
kreatif merupakan sesuatu tindakan yang berlaku terhadap seseorang individu
sama ada secara sedar atau pun tidak sedar. Segala ciptaan karya sastera yang
terdiri daripada pelbagai genre atau keperihalan merupakan anugerah Tuhan
kepada insan. Insan merupakan pihak yang bertanggungjawab atas segala tingkah
laku yang dicipta olehnya sendiri. Pencipta , insan dan pembaca merupakan
kategori insan yang berperanan terhadap sesebuah karya sastera. Insan merupakan
pihak yang keperihalannya dijadikan bahan ciptaan manakala pembaca ialah pihak
yang akan menilai hasil ciptaan yang ditulis. Insan tidak akan terlepas
daripada landasan pokok iaitu segala keperihalannya sebagai pengarang , bahan
pengarang dan pembaca yang akan menilai sendiri hasil pengarang tersebut. Pengarang
haruslah menyedari hakikat bahawa mereka ialah hamba Allah.
Proses kreatif haruslah bermula
daripada kefahaman dan keyakinan tentang hakikat insan yang terdiri daripada
aspek pengertian , kejadian , kedudukan , kesucian , martabat dan sebagainya. Ayat-ayat
di dalam Al-Quran banyak memberi keinsafan kepada pengarang supaya mereka
sentiasa bertanggungjawab terhadap karya ciptaan. Selain itu , sasterawan yang pemikir akan menyediakan matlamat
berkarya , bahan berkarya dan jenis karya yang akan disedekahkan kepada
pembaca. Sasterawan haruslah memahami hubungan antaranya dengan Allah seperti
mana perjanjiannya dengan Allah sewaktu dalam roh iaitu pengakuan bahawa Allah
adalah Tuhannya. Sasterawan juga diingatkan supaya membersihkan diri dengan
amalan yang diwajibkan serta menjauhkan diri daripada bergelumang dengan
kekotoran kerana dikhuatiri dia akan menghasilkan karya yang tidak
bertanggungjawab. Dalam erti kata lain , sasterawan perlu melahirkan
akhlak yang mulia dan mencorakkan karya
sastera dan bukan sebaliknya.
Setelah melalui beberapa proses
mengenal diri sendiri dan memperolehi pengalaman , pengarang kebiasaannya akan
menerima ilham yang menjadi dasar pengolahan karyanya. Sesuatu dasar boleh
diperbaiki melalui perwatakan yang memperlihatkan keinsafan serta mempunyai
beberapa perkembangan watak melalui pelbagai plot penceritaan. Komunikasi
sesuatu watak boleh wujud melalui dua dimensi, merangkumi tiga entiti yang
saling berinteraksi iaitu dirinya , alamnya dan Tuhannya. Selain itu ,
pengarang yang baik akan membangunkan tiga kesan pokok dalam sasteranya iaitu
kesan kewiraan , kesan tarbiyah dan kesan mistik manakala pengarang yang tidak
mengenal dirinya sebagai insan akan mewujudkan kesan-kesan martabat rendah.
Seterusnya
ialah mengenai karya sastera yang mana keperihalan sastera merupakan dasar
kesusasteraan serta merujuk kepada insan yang berbahasa , berfalsafah ,
berlatar dan juga berplot. Jika sesuatu karya semakin jauh mengembara ke dalam
lubuk keinsanan melalui sastera , semakin sulit bagi pembaca menemui makna
saranan. Aspek-aspek yang dieksploitkan oleh pengarang dalam proses kreatifnya ialah
aspek insan bermasalah , aspek insan berkomunikasi , aspek mimpi insan , aspek insan
yang berfuturistik dan aspek ketidakwarasan insan. Sekiranya berlaku kehakisan
asosiasi dalam sesuatu penceritaan maka terhakislah segala makna dalaman keinsanan
dalam hubungan dengan alam . Apabila sesuatu proses kreatif melahirkan cereka
yang besar dan latar kadang kala diperlukan bagi mengaitkannya dengan kehidupan
insan yang diolah melalui seni.
Selain
itu , saluran sastera adalah bahasa dan merupakan insan berbahasa. Meskipun
aspek mengenai sastera dilupakan oleh banyak pengarang tetapi masih terdapat
semacam aliran yang berusaha untuk memartabatkan bahasa sebagai makna
kesusasteraan selengkapnya. Kepekaan , naluri dan pengalaman sasterawan
berkaitan dengan insan akan menambahkan lagi kejernihan segala keperihalan
sebagai bahan proses kreatif. Namun begitu , sasterawan mengalami tekanan akibat
daripada tindakan-tindakan insan yang bertentangan dengan sifat
ketuhanan.Sebagai contoh , tekanan yang wujud dalam ilham novel Patriarch
dan tekanan ini mencabar sensitiviti walaupun novel ini belum wujud secara
fizikalnya tetapi telah lama memperlihatkan bentuk “di dalam”.
Patriarch
mendukung makna ketua atau kepala keluarga tetapi jika mengikut asosiasinya
lebih menyarankan makna pemimpin negara. Novel ini lebih merujuk kepada
pergolakan politik tanah air yang bermula semenjak pencapaian kemerdekaan
hingga sekarang. Pelbagai perkara yang berlaku hingga menyebabkan Patriarch
mati akibat serangan jantung susulan daripada rakyat patriotik yang mendoakan
kematiannya. Perkembangan cerita ini diproses secara tersirat dan tiada
kesatuan dalam komposisi serta terasa jalinan kisah yang terpisah-pisah.
Tambahan pula, menurut novel tersebut , jika kepimpinan lebih kepada kegilaan
pada kuasa , kemasyuran dan kemewahan , maka akan menyebabkan tekanan serta
keradangan rakyat jelata.
Seterusnya adalah berkaitan dengan
kedudukan karya (teks) dalam hubungannya dengan insan pembaca yang bertolak
daripada hubungan antara insan sastera dengan insan pembaca. Hubungan ini
dijalinkan oleh teks dan segala keperihalannya. Membaca dan memahami teks
adalah proses memasuki dan meneroka pengalaman insan , menganalisis dan menilai
segala keperihalannya. Teks adalah pengalaman insan yang diproses oleh
sasterawan dengan penuh tanggungjawab , penuh dengan saranan dan cabaran untuk
dialami dan difahami oleh pembaca. Pembaca juga perlu melalui proses kreatifnya
yang tersediri melalui tindakan menganalisis saranan yang diperlihatkan oleh
sasterawan melalui perwatakannya. Sasterawan mendapat pengalaman berasaskan
renungan , analisis dan penilaian pembaca.
Kesimpulannya , sekiranya sasterawan
yangmengenal diri mereka sebagai insan atau hamba Allah , maka mereka akan
menghasilkan karya yang bermutu ditambah pula dengan pengalaman dalam hidup dan
hasil pembacaan. Perkara yang sebaliknya akan berlaku sekiranya mereka tidak
menghargai diri mereka dan karya yang tidak bermanfaat akan dibaca oleh
pembaca. Sehubungan itu , sasterawan perlu mengambil kira tentang insan ,
pembaca serta bahan yang mereka akan gunakan untuk menghasilkan karya.
apakah maksud sinemaskopik...boleh bagi penerangan yang lebih lanjut
ReplyDelete