Thursday, 19 November 2015

BAB 8 : CEREKA MELAYU ALA NOUVEAU ROMAN: REALISME TANPA IDEALISME

Bismillahirahmanirahim , pada kali ini entri kami adalah berkaitan dengan 'CEREKA MELAYU ALA NOUVEAU ROMAN: REALISME TANPA IDEALISME'.



Pada awal tahun 50-an, Nouveau Roman diperkenalkan di Perancis oleh para sasterawan seperti Michel Butor, Alain Robbe-Grillet dan Nathalie Sarraute. Mereka menganggap dunia sastera mencabar pola penceritaan novel dan cerpen kerana bentuk penulisannya. Namun demikian, wujud persoalan apakah itu nouveau roman, mengapakah wujudnya nama nouveau roman, dan kemanakah nouveau roman? Selepas 40 tahun, nouveau roman diperkenalkan di Malaysia melalui Daerah Zeni oleh A. Samad Said, Cerpen-cerpen G oleh Abdul Rahim Mohd dan sebagainya. Faktor penyebaran ini juga bukan sahaja dari tokoh-tokoh seperti yang dinyatakan, tetapi mungkin juga dipengaruhi oleh faktor lain seperti karya Midnight Children oleh Salman Rushdie dan karya-karya yang lain.

Terdapat beberapa definisi bagi makna nouveau roman. Menurut Sturrock, nouveau roman adalah “play of the mind” iaitu mainan minda, manakala Heath pula menyatakan nouveau roman adalah sebagai “an antithesis to the mainstream of realist fiction”. Jefferson pula menyatakan nouveau roman adalah “reflexivity the nation that fictions do reflect not only realism but the idea of fiction itself”. Orang ramai menganggap ia adalah sebab daripada pascamodenisme dalam erti kata cereka yang dikenalpasti sebagai kelainan non-konvensional yang bertentangan dengan norma cereka konvensional. Perbezaan inilah yang menonjol dengan ketaranya sebagai unsur cereka nouveau roman. Karya genre ini juga begitu menonjol kerana ia melanggar hukum konvensional dalam penciptaan karya fiksyen seperti latarnya tidak konkrit tetapi lebih bersifat imaginatif dan sering berkaitan dengan alam ghaib. Aspek dalaman menerusi dialog dianggap tidak revelan kerana monolg dalamannya yang bertele-tele. Gabungan realiti, kreativiti, dan kepekaan telah menyukarkan organisasi dngam simbol yang berlapisan. Selain itu, plot dan perwatakan juga dipendekkan kerana dari segi aspek luarannya bagi penerokaan secara mendalam, malah banyak penceritaan yang bersifat antiplot, antiwirawan, antilatar, dan antikisah. Contohnya, melalui novel Daerah Zeni yang menceritakan tentang keserabutan oleh Lazri Meon yang terjebak antara realiti dengan non-realiti. Akibatnya, dia lebih gemar menyendiri dan mengasingkan diri dari dunia masyarakat setempat. Dia juga terjebak dengan penyakit modenisme iaitu neurosis dan psychosis.

Seterusnya, berbalik kepada persoalan kedua iaitu mengapakah nouveau roman? Jikalau nouveau roman diterima sebagai pascamodenisme, maka menurut Cleanth Brooks menyatakan aliran ini telah memperlihatkan masyarakat yang runtuh tanpa visi dan organisasai. Cereka juga masih dianggap sebagai pancaran masyarakat yang melahirkannya, maka permasalahan masyarkat itu telah lama wujud. Sebab nouveau roman adalah kerana pelanggaran terhadap sistem penulisan cereka konvensional ini wujud daripada masyarakat yang runtuh akhlaknya. Individu yang mempunyai jiwa yang memberontak adalah untuk mengasingkan diri mereka daripada masyarakat lain. Keadaan ini adalah punca daripada krisis nilai masyarakat Barat yang mengamalkan kebebasan dalam kreativiti sebagai sesuatu yang mutlak. Kesusasteraan adalah dimana teorinya, sejarahnya, kreativitinya, dan kritikkannya adalah bercorak pascamodenisme yang merakamkan keruntuhan dalaman masyarakat. Namun, jika sastera masih dianggap sebagai pancaran masyarakat, maka cereka ala nouveau roman telah menunjukkannya. Berbanding dengan karya di Malaysia seperti Daerah Zeni, Ronjang, dan lain-lain dianggap sebagai genre cerpen novel yang menunjukkan masyarakat yang sebenar. Maka jelaslah bahawa masyarakat kita sendiri mengalami masalah modenisme kerana keghairahan para sasterawan kita memanipulasikan pola nouveau roman yang non-konvensional dengan ciri konvensional untuk memperlihatkan pemberontakkan. Mereka juga memainkan peranan dalam merakamkan reality sebenar manusia, namun secara tersiratnya mereka juga mendedahkan kebodohan manusia itu sendiri.

Persoalan yang terakhir adalah kemanakah sebenarnya nouveau roman ini? Persoalan ini adalah berkaitan dengan soal idealisme dimana realiti masyarakat merupakan inspirasi yang utama dalam penciptaan karya sastera. Menurut pandangan Islam, setiap keperihalan manusia adalah mempunyai harapan dan cita-cita. Karya sastera ini perlu menunjukkan kesepaduan antara realisme, idealisme, dan estetika. Realiti dan estetika merupakan rakaman tanpa peleraian yang mampu membina akhlak manusia. Ia termasuklah bidang-bidang kesenian seperti kesusasteraan yang memperlihatkan keseniaan sebagai proses martabat manusia. Unsur utama bagi proses ini adalah akhlak manusia yang berlandaskan tauhid. Tanpa ketauhidan ini, maka manusia akan hidup dalam dunia fantasi. Dari segi idealisme ini juga kita mendapati bahawa karya Daerah Zeni agak hambar kerana watak yang dimainkan adalah lebih asing daripada dunia realiti yang sebenar. Begitu juga dengan karya Salina, dimana kedua-dua karya ini dilihat secara komposisi antara realisme dengan estetika. Realisme adalah sumber untuk bertolak, manakala estetika adalah bahasa yang dimanipulasikan. Karya sastera yang unggul adalah karya yang jelas idealismenya, kesepaduan antara reality, imaginasi, dan estetika reality, serta gabungan antara imaginasi dan estetika. Tetapi, gabungan reality, imaginasi, dan estetika adalah kesusasteraan idealisme yang sebenar.

No comments:

Post a Comment