Pada
awal tahun 50-an, Nouveau Roman
diperkenalkan di Perancis oleh para sasterawan seperti Michel Butor, Alain
Robbe-Grillet dan Nathalie Sarraute. Mereka menganggap dunia sastera mencabar
pola penceritaan novel dan cerpen kerana bentuk penulisannya. Namun demikian,
wujud persoalan apakah itu nouveau roman,
mengapakah wujudnya nama nouveau roman, dan
kemanakah nouveau roman? Selepas 40 tahun, nouveau
roman diperkenalkan di Malaysia melalui Daerah
Zeni oleh A. Samad Said, Cerpen-cerpen
G oleh Abdul Rahim Mohd dan sebagainya. Faktor penyebaran ini juga bukan
sahaja dari tokoh-tokoh seperti yang dinyatakan, tetapi mungkin juga
dipengaruhi oleh faktor lain seperti karya Midnight
Children oleh Salman Rushdie dan karya-karya yang lain.
Terdapat
beberapa definisi bagi makna nouveau
roman. Menurut Sturrock, nouveau
roman adalah “play of the mind” iaitu mainan minda, manakala Heath pula
menyatakan nouveau roman adalah
sebagai “an antithesis to the mainstream of realist fiction”. Jefferson pula
menyatakan nouveau roman adalah
“reflexivity the nation that fictions do reflect not only realism but the idea
of fiction itself”. Orang ramai menganggap ia adalah sebab daripada pascamodenisme
dalam erti kata cereka yang dikenalpasti sebagai kelainan non-konvensional yang
bertentangan dengan norma cereka konvensional. Perbezaan inilah yang menonjol
dengan ketaranya sebagai unsur cereka nouveau
roman. Karya genre ini juga begitu menonjol kerana ia melanggar hukum
konvensional dalam penciptaan karya fiksyen seperti latarnya tidak konkrit tetapi
lebih bersifat imaginatif dan sering berkaitan dengan alam ghaib. Aspek dalaman
menerusi dialog dianggap tidak revelan kerana monolg dalamannya yang
bertele-tele. Gabungan realiti, kreativiti, dan kepekaan telah menyukarkan
organisasi dngam simbol yang berlapisan. Selain itu, plot dan perwatakan juga
dipendekkan kerana dari segi aspek luarannya bagi penerokaan secara mendalam,
malah banyak penceritaan yang bersifat antiplot, antiwirawan, antilatar, dan
antikisah. Contohnya, melalui novel Daerah Zeni yang menceritakan tentang
keserabutan oleh Lazri Meon yang terjebak antara realiti dengan non-realiti.
Akibatnya, dia lebih gemar menyendiri dan mengasingkan diri dari dunia
masyarakat setempat. Dia juga terjebak dengan penyakit modenisme iaitu neurosis dan psychosis.
Seterusnya,
berbalik kepada persoalan kedua iaitu mengapakah nouveau roman? Jikalau nouveau
roman diterima sebagai pascamodenisme, maka menurut Cleanth Brooks
menyatakan aliran ini telah memperlihatkan masyarakat yang runtuh tanpa visi
dan organisasai. Cereka juga masih dianggap sebagai pancaran masyarakat yang
melahirkannya, maka permasalahan masyarkat itu telah lama wujud. Sebab nouveau roman adalah kerana pelanggaran
terhadap sistem penulisan cereka konvensional ini wujud daripada masyarakat
yang runtuh akhlaknya. Individu yang mempunyai jiwa yang memberontak adalah
untuk mengasingkan diri mereka daripada masyarakat lain. Keadaan ini adalah
punca daripada krisis nilai masyarakat Barat yang mengamalkan kebebasan dalam
kreativiti sebagai sesuatu yang mutlak. Kesusasteraan adalah dimana teorinya,
sejarahnya, kreativitinya, dan kritikkannya adalah bercorak pascamodenisme yang
merakamkan keruntuhan dalaman masyarakat. Namun, jika sastera masih dianggap
sebagai pancaran masyarakat, maka cereka ala nouveau roman telah menunjukkannya. Berbanding dengan karya di
Malaysia seperti Daerah Zeni, Ronjang,
dan lain-lain dianggap sebagai genre cerpen novel yang menunjukkan masyarakat
yang sebenar. Maka jelaslah bahawa masyarakat kita sendiri mengalami masalah
modenisme kerana keghairahan para sasterawan kita memanipulasikan pola nouveau roman yang non-konvensional
dengan ciri konvensional untuk memperlihatkan pemberontakkan. Mereka juga
memainkan peranan dalam merakamkan reality sebenar manusia, namun secara
tersiratnya mereka juga mendedahkan kebodohan manusia itu sendiri.
Persoalan
yang terakhir adalah kemanakah sebenarnya nouveau
roman ini? Persoalan ini adalah berkaitan dengan soal idealisme dimana realiti
masyarakat merupakan inspirasi yang utama dalam penciptaan karya sastera.
Menurut pandangan Islam, setiap keperihalan manusia adalah mempunyai harapan
dan cita-cita. Karya sastera ini perlu menunjukkan kesepaduan antara realisme,
idealisme, dan estetika. Realiti dan estetika merupakan rakaman tanpa peleraian
yang mampu membina akhlak manusia. Ia termasuklah bidang-bidang kesenian
seperti kesusasteraan yang memperlihatkan keseniaan sebagai proses martabat
manusia. Unsur utama bagi proses ini adalah akhlak manusia yang berlandaskan
tauhid. Tanpa ketauhidan ini, maka manusia akan hidup dalam dunia fantasi. Dari
segi idealisme ini juga kita mendapati bahawa karya Daerah Zeni agak hambar kerana watak yang dimainkan adalah lebih
asing daripada dunia realiti yang sebenar. Begitu juga dengan karya Salina, dimana kedua-dua karya ini
dilihat secara komposisi antara realisme dengan estetika. Realisme adalah
sumber untuk bertolak, manakala estetika adalah bahasa yang dimanipulasikan.
Karya sastera yang unggul adalah karya yang jelas idealismenya, kesepaduan
antara reality, imaginasi, dan estetika reality, serta gabungan antara
imaginasi dan estetika. Tetapi, gabungan reality, imaginasi, dan estetika adalah
kesusasteraan idealisme yang sebenar.
No comments:
Post a Comment