Dalam
entri kali ini, kami akan membincangkan mengenai satu subtopik yang menarik
dalam setiap pembacaan novel dan cerpen. Setiap novel dan cerpen, watak
memainkan peranan yang penting untuk menarik pembaca untuk membacanya. Tetapi
dalam karya Shahnon Ahamd dalam bukunya yang berjudul ‘Pengalaman Ilmu
Imaginasi dan Kitarannya’, watak dan perwatakan ditukar menjadi tokoh dan
ketokohan. Dengan ini, telah menunjukkan bahawa beliau bijak mencari kelainan
agar para pembaca tertarik untuk membaca karyanya bagi mengetahui dengan lebih
mendalam mengenai ‘apa itu tokoh dan ketokohan’.
Tokoh dapat diertikan sebagai dramatis personae, iaitu individu
rekaan yang memegang peranan dalam novel, cerpen dan drama (Dr. Panuti
Sudjiman dalam Kamus Istilah Sastra).
Mengikut Panuti, watak dan perwatakan adalah sifat dan ciri yang terdapat pada tokoh, kualitas nalar dan jiwanya
membezakannya daripada tokoh lain.
Kategori Tokoh terdiri daripada :1) Tokoh Andalan
2) Tokoh Bulat
3) Tokoh Pipih atau Datar
4) Tokoh Durjana atau Jahat
5) Tokoh Statis dan Tambahan
6) Tokoh Protagonis
7) Tokoh Antagonis
Tokoh dan ketokohan sebenarnya
merupakan satu ilusi tetapi
meyakinkan dan realistik. Ilusi mempunyai tiga unsur iaitu kosintensi, kompleksiti, dan individualiti. Ketiga-tiga unsur ini
merupakan matlamat bagi sasterawan dalam penulisan karyanya.
1) Kosintensi
- Tokoh yang tidak berubah , tidak berganjak dan kedudukan serta perkembangannya adalah tetap.
- Menjemukan kerana ketiadaan perkembangan dalam kemanusiaannya.
2) Kompleksiti
- Berlandaskan sofistikasi dan konflik
- Karya besar dunia (psikologi) berkembang atas landasan kompleksiti dan konflik.
- Kompleksiti dan konflik diterokai dan dieksploitkan oleh pengarang untuk mendedahkan pelbagai rahsia manusia.
3) Individualiti
- Menyerlahkan keunikan dengan latar yang bukan biasa atau normal.
- Memperlihatkan kecacatan dalam bentuk abnormal seperti cereka nouveau roman atau realism magis.
Tokoh-tokoh protagonis dan antagonis merupakan tokoh
yang penting dan perlu memiliki sifat-sifat yang menyakinkan dan realistik. Tokoh-tokoh itu perlu mempunyai
sifat-sifat campuran antara yang unik dengan yang tipikal dan kemudiannya
mengembangkan keunikannya kepada sifat individualiti. Tokoh dan ketokohan yang
tidak unik dan tidak individualiti sebenarnya cukup membosankan dan tidak
meninggalkan keberkesanan kerana terlalu biasa.
Dalam
masa yang sama, tokoh dan ketokohan juga janganlah telalu jauh daripada
sifat-sifat yang normal, jangan terlalu tipikal. Mereka perlu disedari bahawa
personaliti manusia berubah-ubah, tidak statik. Dia membesar, berkembang,
dipengaruhi dan mempengaruhi serta tokoh dan ketokohannya yang turun naik.
Tokoh
tidak lagi dibenarkan untuk hanya bertindak secara fizikal kerana dia bukan
binatang. Dia tidak hanya mementingkan
aksi seperti dalam novel hikayat atau novel popular umpamanya. Tokoh dan
ketokohan juga bukan alat berkomunikasi penuh drama dan sensasi kerana tokoh
dan ketokohan perlu hidup dalam kisah, kehidupan dan perasaan, kehidupan dalam
minda dan sebagainya. Tokoh yang tidak
berubah dikatakan tokoh yang pipih
kerana perkembangannya hanya sehala. Tokoh
yang berubah dikatakan sebagai tokoh
bulat. Ia bergolek dalam proses golekannya, ditimbanya pelbagai pengalaman
yang mempengaruhinya dan berjaya mempamerkan keunikan dan individualitinya. Dia
menjadi tokoh yang kompleks, penuh pertentangan dengan pelbagai aksi dan tokoh
serta ketokohan seumpama ini sememangnya menarik perhatian.
Tokoh
dan ketokohan banyak disembunyikan dalam karya dengan tujuan supaya para
pembaca mengisi sendiri kekosongan dengan bersumberkan daya kreatif dan daya
imaginasi pembaca. Malah penyembunyian perwatakan tokoh dalam karya kerana
demikianlah rahsia alam dan rahsia kehidupannya. Hanya pembaca yang peka dan
tajam daya sensitivitinya sahaja yang dapat menyedut makna yang tersirat dan
dapat mengenali tokoh dan ketokohan yang sebenarnya dalam karya tersebut.
Menurut
Leon Surmelon, pelukisan tokoh dan ketokohan sama seperti lapisan salji. 90% pelukisan
berada dibawah lapisaan salji dan hanya 10% pelukisan sahaja yang dihuraikan.
Hal ini kerana, pembaca akan menjadi terlalu pasif sekiranya pengarang
mendedahkan tokoh dan ketokohannya. Kelesuan
tokoh dan ketokohan ini terjadi disebabkan sasterawan tidak dapat
mempertahankan keghairahan dan nafsunya. Ketegangan
juga merupakan syarat penting kerana tokoh yang menarik adalah tokoh yang
berada dalam ketegangan, bukan tokoh yang berada dalam aksi. Aksi fizikal
memang oenting, tetapi sasterawan yang bijak hanya mengambil aksi tokoh sebagai
alat untuk menyiratkan makna yang lain bagi memberitahu makna ketokohan yang
sebenar. Aksi dalam pula berfungsi untuk memperhalus pengalaman tokoh supaya
ketokohannya menyarankan makna yang halus dan matang.
Robert
Stanton, dalam bukunya An Introduction to
Fiction, membuahkan banyak fikiran yang bernas untuk kita renungi.
Antaranya: cereka popular mudah dibaca kerana ia Cuma mengisahkan cerita tetapi
cereka yang berat dan serius menjadi lebih sukar kerana ia mempunyai dua unsur
tambahan lagi iaitu kemanusiaan yang perlu digali oleh pembaca ssebijak dan
sehalus mungkin dan satu lagi ialah unsur seni yang menuntut pembaca
mengenalinya dan mengapresiasikannya. Demikianlah pentingnya tokoh dan
ketokohan dalam karya sastera.
No comments:
Post a Comment