Wednesday, 18 November 2015

BAB 5 : TOKOH DAN KETOKOHAN


Dalam entri kali ini, kami akan membincangkan mengenai satu subtopik yang menarik dalam setiap pembacaan novel dan cerpen. Setiap novel dan cerpen, watak memainkan peranan yang penting untuk menarik pembaca untuk membacanya. Tetapi dalam karya Shahnon Ahamd dalam bukunya yang berjudul ‘Pengalaman Ilmu Imaginasi dan Kitarannya’, watak dan perwatakan ditukar menjadi tokoh dan ketokohan. Dengan ini, telah menunjukkan bahawa beliau bijak mencari kelainan agar para pembaca tertarik untuk membaca karyanya bagi mengetahui dengan lebih mendalam mengenai ‘apa itu tokoh dan ketokohan’.

Tokoh dapat diertikan sebagai dramatis personae, iaitu individu rekaan yang memegang peranan dalam novel, cerpen dan drama (Dr. Panuti Sudjiman dalam Kamus Istilah Sastra). Mengikut Panuti, watak dan perwatakan adalah sifat dan ciri yang terdapat pada tokoh, kualitas nalar dan jiwanya membezakannya daripada tokoh lain.
          Kategori Tokoh terdiri daripada :
          
          1) Tokoh Andalan
          2) Tokoh Bulat
          3) Tokoh Pipih atau Datar
          4) Tokoh Durjana atau Jahat
          5) Tokoh Statis dan Tambahan
          6) Tokoh Protagonis
          7) Tokoh Antagonis

       
         Tokoh dan ketokohan sebenarnya merupakan satu ilusi tetapi meyakinkan dan realistik. Ilusi mempunyai tiga unsur iaitu kosintensi, kompleksiti, dan individualiti. Ketiga-tiga unsur ini merupakan matlamat bagi sasterawan dalam penulisan karyanya.
          1) Kosintensi
    • Tokoh yang tidak berubah , tidak berganjak dan kedudukan serta perkembangannya adalah tetap.
    • Menjemukan kerana ketiadaan perkembangan dalam kemanusiaannya.
       2) Kompleksiti
  • Berlandaskan sofistikasi dan konflik
  • Karya besar dunia (psikologi) berkembang atas landasan kompleksiti dan konflik.
  • Kompleksiti dan konflik diterokai dan dieksploitkan oleh pengarang untuk mendedahkan pelbagai rahsia manusia.
       3) Individualiti
  • Menyerlahkan keunikan dengan latar yang bukan biasa atau normal.
  • Memperlihatkan kecacatan dalam bentuk abnormal seperti cereka nouveau roman atau realism magis.
 
 
Tokoh-tokoh protagonis dan antagonis merupakan tokoh yang penting dan perlu memiliki sifat-sifat yang menyakinkan dan realistik. Tokoh-tokoh itu perlu mempunyai sifat-sifat campuran antara yang unik dengan yang tipikal dan kemudiannya mengembangkan keunikannya kepada sifat individualiti. Tokoh dan ketokohan yang tidak unik dan tidak individualiti sebenarnya cukup membosankan dan tidak meninggalkan keberkesanan kerana terlalu biasa.
Dalam masa yang sama, tokoh dan ketokohan juga janganlah telalu jauh daripada sifat-sifat yang normal, jangan terlalu tipikal. Mereka perlu disedari bahawa personaliti manusia berubah-ubah, tidak statik. Dia membesar, berkembang, dipengaruhi dan mempengaruhi serta tokoh dan ketokohannya yang turun naik.
Tokoh tidak lagi dibenarkan untuk hanya bertindak secara fizikal kerana dia bukan binatang. Dia tidak hanya  mementingkan aksi seperti dalam novel hikayat atau novel popular umpamanya. Tokoh dan ketokohan juga bukan alat berkomunikasi penuh drama dan sensasi kerana tokoh dan ketokohan perlu hidup dalam kisah, kehidupan dan perasaan, kehidupan dalam minda dan sebagainya. Tokoh yang tidak berubah dikatakan tokoh yang pipih kerana perkembangannya hanya sehala. Tokoh yang berubah dikatakan sebagai tokoh bulat. Ia bergolek dalam proses golekannya, ditimbanya pelbagai pengalaman yang mempengaruhinya dan berjaya mempamerkan keunikan dan individualitinya. Dia menjadi tokoh yang kompleks, penuh pertentangan dengan pelbagai aksi dan tokoh serta ketokohan seumpama ini sememangnya menarik perhatian.
Tokoh dan ketokohan banyak disembunyikan dalam karya dengan tujuan supaya para pembaca mengisi sendiri kekosongan dengan bersumberkan daya kreatif dan daya imaginasi pembaca. Malah penyembunyian perwatakan tokoh dalam karya kerana demikianlah rahsia alam dan rahsia kehidupannya. Hanya pembaca yang peka dan tajam daya sensitivitinya sahaja yang dapat menyedut makna yang tersirat dan dapat mengenali tokoh dan ketokohan yang sebenarnya dalam karya tersebut.
Menurut Leon Surmelon, pelukisan tokoh dan ketokohan sama seperti lapisan salji. 90% pelukisan berada dibawah lapisaan salji dan hanya 10% pelukisan sahaja yang dihuraikan. Hal ini kerana, pembaca akan menjadi terlalu pasif sekiranya pengarang mendedahkan tokoh dan ketokohannya. Kelesuan tokoh dan ketokohan ini terjadi disebabkan sasterawan tidak dapat mempertahankan keghairahan dan nafsunya. Ketegangan juga merupakan syarat penting kerana tokoh yang menarik adalah tokoh yang berada dalam ketegangan, bukan tokoh yang berada dalam aksi. Aksi fizikal memang oenting, tetapi sasterawan yang bijak hanya mengambil aksi tokoh sebagai alat untuk menyiratkan makna yang lain bagi memberitahu makna ketokohan yang sebenar. Aksi dalam pula berfungsi untuk memperhalus pengalaman tokoh supaya ketokohannya menyarankan makna yang halus dan matang.
Robert Stanton, dalam bukunya An Introduction to Fiction, membuahkan banyak fikiran yang bernas untuk kita renungi. Antaranya: cereka popular mudah dibaca kerana ia Cuma mengisahkan cerita tetapi cereka yang berat dan serius menjadi lebih sukar kerana ia mempunyai dua unsur tambahan lagi iaitu kemanusiaan yang perlu digali oleh pembaca ssebijak dan sehalus mungkin dan satu lagi ialah unsur seni yang menuntut pembaca mengenalinya dan mengapresiasikannya. Demikianlah pentingnya tokoh dan ketokohan dalam karya sastera.
 

 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment