Bidang kesusasteraan juga mempunyai penyakit
sepertimana penyakit dalam kehidupan kita. Melalui bidang kesusateraan ada
penyakit yang lahir sebagai hasil daripada kejahilan dan kebutaan kita tentang
makna kesusateraan. Kita ingin bersastera tetapi kita tidak mengetahui hakikat
bersastera yang sebenar. Akibatnya kita bukan bersastera dan turut
mengembangkan dan memantapkan bidang kesusateraan malahan kita menambahkan lagi
penyakit yang dideritai oleh kesusateraan. Berbalik semula kepada penyakit
dalam karya sastera, terdapat dua jenis penyakit dalam kesusasteraan iaitu
penyakit luaran dan penyakit dalaman.
Penyakit gila berpersatuan sastera
merupakan penyakit luaran bagi bidang kesusateraan. Keadaan ini
menyebabkan makna dan teras kesusteraan dikatakan hanya berpaksikan kepada
persatuan dan bukannya berpaksikan kepada karya sastera. Akibatnya lahirlah beratus
penulis yang masing-masing sibuk dengan persatuan dan melupakan tugas utama
seorang penulis iaitu berkarya sastera. Ini juga akan menyebabkan karya sastera
tidak meningkat kerana kurangnya daya kreatif.
Seterusnya penyakit dalaman dalam karya
kesusasteraan. Penyakit dalaman ini telah dirungkai oleh penyair Indonesia
iaitu Sutardji Calzoum Bachri. Antara penyakit dalaman karya sastera yang
paling menonjol ialah apabila sesebuah karya tersebut mengandungi pelbagai
idea yang meliputi aspek kehidupan. Pelbagai aspek yang dirangkai-rangkai
sehinggakan karya tersebut menjadi suatu timbunan idea semata-mata. Karya yang
baik merupakan karya yang bercorak perwatakan dan bukannya timbunan idea. Karya
sastera bukanlah buku falsafah atau kamus, karya yang sedemikian akan
menyebabkan hal yang kita hadapi bukanlah karya sastera kemanusiaan tetapi
hanyalah karya sastera idea. Setiap penyakit ada penawarnya, begitu juga dengan
penyakit dalam karya sastera. Bagi penawar untuk penyakit karya sastera
timbunan idea ini ialah dengan menjaga idea pokok dalam sesebuah karya agar
tidak ditenggelami oleh idea-idea lain yang tidak berkaitan.
Penyakit dalaman dalam karya kesusateraan yang
seterusnya ialah pengarang berbakat alam semata-mata. Bakat seperti ini Cuma bermodalkan emosi dan
sedikit sebanyak ilmu yang ditangguk daripada keghairahan ingin mengarang.
Pengarang tidak mempunyai ilmu dan pengalaman untuk mengolah menjadi sesebuah
karya sastera yang bermutu. Selain itu, bakat alam ini juga tidak berani
mengambil risiko dan tidak berani membuat eksperimen dalam olahan mahupun dalam
gaya bahasa. Oleh itu bakat alam merupakan satu penyakit juga kerana ia tidak
berkembang dalam sesuatu karya kerana tiada unsur kreativiti. Dalam kalanagan
pengkritik, ada juga yang buta sastera kerana hanya menilai bakat alam semata
dan tidak mengenal mutu dan martabat karya sastera nasional.
Penyakit lain ialah berpunca daripada persoalan
pokok sesuatu karya. Akibat daripada kekerdilan daya kratif dan kesempitan
ilmu pengarang telah menyebabkan pengolahan persoalan menjadi kabur dan
abstrak. Persolan berkembang tanpa urutan yang menyakinkan sehingga kekaburan
yang ditangkap. Pengarang tidak mengisar persoalan selumatnya kerana pengarang
tidak mengetahui untuk mempericikan sesuatu persoalan dalam sesuatu karya.
Selain itu, abstraksi juga merupakan satu penyakit dalam karya sastera
kerana persoalan yang kacau menganggu komunikasi antara pengarang dan pembaca. Abstraksi
juga berpunca daripada faktor bahasa yang juga memainkan peranan dalam
menghasilkan karya. Hal ini, kurangnya
keterampilan menggunakan bahasa sebagai alat dalam berkarya. Pengarang
tidak pintar dalam mengeksploitkan
bahasa ntuk meresap kedalam jiwa pembaca, kekerdilan seperti inilah
menjadikan idea bertimbun dan berterabur. Cara untuk mengubati penyakit ini
dalam permainan gaya bahasa ini selain daripada mempertajamkan daya kreativiti.
Aspek drama dalam karya juga merupakan
penyakit dalaman sesuatu karya sastera. Banyak karya yang menonjolkan babak
kehidupan yang jauh menyimpang daripada realiti malah ada juga karya yang
memperlihatkan keterlaluan sifat dramatiknya sehingga yang terasa bukan
keindahan tetapi hanya kepura-puraan. Drama yang melampaui batasan berpunca
daripada penyakit pengarang itu sendiri yang hendak menonjol-menonjolkan
dirinya dalam karyanya. Sehinggakan pembaca sudah tidak mampu menghayati karya
sastera. Keadaan ini mengorbankan keseniannya dan penyakit ini perlu dikikis,
kesusteraan mendidik dan apa yang hendak disampaikan secara salah akan membunuh
kesenian. Penyakit dalaman sastera yang seterusnya ialah kebosanan.
Kebosanan menunjukkan pengarang tidak ada daya kreatif yeng teguh, tidak berani
membuat pembaharuan untuk meningkatkan
kreativitinya. Penyakit ini perlu disembuhkan melalui kebangkitan daya kreatif
dari dalam. Pengarang perlu banyak membaca dan meneliti karya besar daripada
pengarang lain. Dalam Negara kita banyak pengarang yang bermonotomi, meskipun
mereka menghasilkan novel yang tebal-tebal padahal karya mereka hanya penuh
dengan episod yang diulang-ulang dengan penukaran hal yang remeh-remeh sahaja.
Penyakit terakhir dalaman dalam sesuatu karya
sastera ialah keghairahan pengarang untuk memenuhi kehendak khalayak. Pengarang
yang hanya menulis untuk memenuhi selera pembaca dan bukannya untuk memimpin
pembaca untuk mempertajamkan daya persepsi mereka atau menghidangkan sesuatu
pengalaman yang baru kepada pembaca. Pengarang seperti ini hanya akan mengarang
untuk menyukakan hati orang ramai. Contohnya jika kisah cinta yang disukai,
pengarang akan menulis tentang kisah cinta.
Karya-larya ini hanya anekdot tanpa kreativiti yang mantap dan mencabar.
Pengarang tidak ubah seperti penglipur lara semata.
Kesimpulannya, pengarang perlu menghalang wabak
penyakit ini berjangkit dengan pengarang serta penulis yang lain agar karya
sastera mampu berkembang seiring dengan tahap kreativitinya.
No comments:
Post a Comment