Thursday, 12 November 2015

BAB 4 : PENYAKIT DALAM KARYA SASTERA


Bidang kesusasteraan juga mempunyai penyakit sepertimana penyakit dalam kehidupan kita. Melalui bidang kesusateraan ada penyakit yang lahir sebagai hasil daripada kejahilan dan kebutaan kita tentang makna kesusateraan. Kita ingin bersastera tetapi kita tidak mengetahui hakikat bersastera yang sebenar. Akibatnya kita bukan bersastera dan turut mengembangkan dan memantapkan bidang kesusateraan malahan kita menambahkan lagi penyakit yang dideritai oleh kesusateraan. Berbalik semula kepada penyakit dalam karya sastera, terdapat dua jenis penyakit dalam kesusasteraan iaitu penyakit luaran dan penyakit dalaman.

Penyakit gila berpersatuan sastera merupakan penyakit luaran bagi bidang kesusateraan. Keadaan ini menyebabkan makna dan teras kesusteraan dikatakan hanya berpaksikan kepada persatuan dan bukannya berpaksikan kepada karya sastera. Akibatnya lahirlah beratus penulis yang masing-masing sibuk dengan persatuan dan melupakan tugas utama seorang penulis iaitu berkarya sastera. Ini juga akan menyebabkan karya sastera tidak meningkat kerana kurangnya daya kreatif.

Seterusnya penyakit dalaman dalam karya kesusasteraan. Penyakit dalaman ini telah dirungkai oleh penyair Indonesia iaitu Sutardji Calzoum Bachri. Antara penyakit dalaman karya sastera yang paling menonjol ialah apabila sesebuah karya tersebut mengandungi pelbagai idea yang meliputi aspek kehidupan. Pelbagai aspek yang dirangkai-rangkai sehinggakan karya tersebut menjadi suatu timbunan idea semata-mata. Karya yang baik merupakan karya yang bercorak perwatakan dan bukannya timbunan idea. Karya sastera bukanlah buku falsafah atau kamus, karya yang sedemikian akan menyebabkan hal yang kita hadapi bukanlah karya sastera kemanusiaan tetapi hanyalah karya sastera idea. Setiap penyakit ada penawarnya, begitu juga dengan penyakit dalam karya sastera. Bagi penawar untuk penyakit karya sastera timbunan idea ini ialah dengan menjaga idea pokok dalam sesebuah karya agar tidak ditenggelami oleh idea-idea lain yang tidak berkaitan.

Penyakit dalaman dalam karya kesusateraan yang seterusnya ialah pengarang berbakat alam semata-mata. Bakat  seperti ini Cuma bermodalkan emosi dan sedikit sebanyak ilmu yang ditangguk daripada keghairahan ingin mengarang. Pengarang tidak mempunyai ilmu dan pengalaman untuk mengolah menjadi sesebuah karya sastera yang bermutu. Selain itu, bakat alam ini juga tidak berani mengambil risiko dan tidak berani membuat eksperimen dalam olahan mahupun dalam gaya bahasa. Oleh itu bakat alam merupakan satu penyakit juga kerana ia tidak berkembang dalam sesuatu karya kerana tiada unsur kreativiti. Dalam kalanagan pengkritik, ada juga yang buta sastera kerana hanya menilai bakat alam semata dan tidak mengenal mutu dan martabat karya sastera nasional.

Penyakit lain ialah berpunca daripada persoalan pokok sesuatu karya. Akibat daripada kekerdilan daya kratif dan kesempitan ilmu pengarang telah menyebabkan pengolahan persoalan menjadi kabur dan abstrak. Persolan berkembang tanpa urutan yang menyakinkan sehingga kekaburan yang ditangkap. Pengarang tidak mengisar persoalan selumatnya kerana pengarang tidak mengetahui untuk mempericikan sesuatu persoalan dalam sesuatu karya. Selain itu, abstraksi juga merupakan satu penyakit dalam karya sastera kerana persoalan yang kacau menganggu komunikasi antara pengarang dan pembaca. Abstraksi juga berpunca daripada faktor bahasa yang juga memainkan peranan dalam menghasilkan karya. Hal ini, kurangnya keterampilan menggunakan bahasa sebagai alat dalam berkarya. Pengarang tidak pintar dalam mengeksploitkan  bahasa ntuk meresap kedalam jiwa pembaca, kekerdilan seperti inilah menjadikan idea bertimbun dan berterabur. Cara untuk mengubati penyakit ini dalam permainan gaya bahasa ini selain daripada mempertajamkan daya kreativiti.

Aspek drama dalam karya juga merupakan penyakit dalaman sesuatu karya sastera. Banyak karya yang menonjolkan babak kehidupan yang jauh menyimpang daripada realiti malah ada juga karya yang memperlihatkan keterlaluan sifat dramatiknya sehingga yang terasa bukan keindahan tetapi hanya kepura-puraan. Drama yang melampaui batasan berpunca daripada penyakit pengarang itu sendiri yang hendak menonjol-menonjolkan dirinya dalam karyanya. Sehinggakan pembaca sudah tidak mampu menghayati karya sastera. Keadaan ini mengorbankan keseniannya dan penyakit ini perlu dikikis, kesusteraan mendidik dan apa yang hendak disampaikan secara salah akan membunuh kesenian. Penyakit dalaman sastera yang seterusnya ialah kebosanan. Kebosanan menunjukkan pengarang tidak ada daya kreatif yeng teguh, tidak berani membuat pembaharuan untuk  meningkatkan kreativitinya. Penyakit ini perlu disembuhkan melalui kebangkitan daya kreatif dari dalam. Pengarang perlu banyak membaca dan meneliti karya besar daripada pengarang lain. Dalam Negara kita banyak pengarang yang bermonotomi, meskipun mereka menghasilkan novel yang tebal-tebal padahal karya mereka hanya penuh dengan episod yang diulang-ulang dengan penukaran hal yang remeh-remeh sahaja.

Penyakit terakhir dalaman dalam sesuatu karya sastera ialah keghairahan pengarang untuk memenuhi kehendak khalayak. Pengarang yang hanya menulis untuk memenuhi selera pembaca dan bukannya untuk memimpin pembaca untuk mempertajamkan daya persepsi mereka atau menghidangkan sesuatu pengalaman yang baru kepada pembaca. Pengarang seperti ini hanya akan mengarang untuk menyukakan hati orang ramai. Contohnya jika kisah cinta yang disukai, pengarang akan menulis tentang kisah cinta.  Karya-larya ini hanya anekdot tanpa kreativiti yang mantap dan mencabar. Pengarang tidak ubah seperti penglipur lara semata.

Kesimpulannya, pengarang perlu menghalang wabak penyakit ini berjangkit dengan pengarang serta penulis yang lain agar karya sastera mampu berkembang seiring dengan tahap kreativitinya.

No comments:

Post a Comment