Tuesday, 27 October 2015

Bab 2 : Apa Lagi Kalau Bukan Keperihalan Kemanusiaan

Bismillahirrahmanirrahim…

Entri kali ini membicarakan dan menghuraikan bab kedua dalam buku "Pengalaman Ilmu Imaginasi dan Kitarannya” oleh SN Dato' Haji Shahnon Ahmad, yang bertajuk “Apa Lagi Kalau Bukan Keperihalan Kemanusiaan”.

Dalam bab ini, Dato’ Shahnon Ahmad telah menghuraikan dengan jelas hubung kait antara penulisan dengan diri manusia terutamanya penulis itu sendiri. Beliau menyatakan bahawa diri manusia bermula dengan suatu keadaan yang sama untuk semua orang, iaitu secara sederhana. Kemudian keadaan tersebut mula berkembang selari dengan peredaran masa, menyebabkan pelbagai cabaran dan masalah yang perlu ditempuhi yang akhirnya terjerumus dalam keadaan keserabutan. Begitu juga dalam penulisan sesuatu karya, bermula dalam keadaan mendatar, kemudiannya berkembang dengan pelbagai konflik. Dikatakan bahawa semakin berkecamuk dengan konflik sehingga wujud unsur kesamaran atau keadaan yang tidak jelas, semakin unik sesuatu karya sastera tersebut. Masalah itu juga merupakan titik tolak bagi penulisan karya. Masalah tersebut kemudiannya boleh dileraikan dengan pelbagai cara. Kebolehan penulis untuk memilih peleraian yang baik boleh menyebabkan karya itu bertambah menarik.

Dalam menghuraikan tentang keperihalan manusia, wujud unsur pertentangan. Pertentangan biasanya wujud disebabkan percanggahan nilai disebabkan pengaruh asing. Boleh jadi pertentangan antara nilai buruk dengan nilai baik dan nilai yang setara iaitu sama ada nilai baik dengan nilai baik atau nilai buruk dengan nilai buruk. Pertentangan nilai yang berbeza adalah lebih menarik untuk dileraikan. Pertentangan atau disebut juga sebagai konflik adalah premis yang utama yang perlu dieksploitasi oleh pengarang untuk menghasilkan karya yang bermutu tinggi. Untuk mengeksploitasinya, pengarang perlu wujudkan pertentangan nilai dalam diri yang akhirnya mencetuskan kreativiti secara tidak langsung dalam karyanya. Pertentangan yang menunjukkan permasalahan manusia ini mampu menghidupkan sesuatu karya jika diolah dengan baik.

Selain itu, unsur komunikasi juga perlu wujud dalam keperihalan manusia. Melalui unsur ini, pengarang perlu bijak melahirkan dialog dan monolog yang berfungsi selaras dengan perwatakan dan ciri-ciri lain. Kadang kala, ketidakjelasan dalam sesuatu karya menambah menarik karya tersebut.  Dalam konteks ini, komunikasi yang cuba diwujudkan adalah secara samar, iaitu komunikasi hanya difahami apabila tiba di pengakhiran penulisan. Di samping itu, selain komunikasi, unsur penting lain adalah perubahan. Perubahan yang ditekankan adalah perubahan bagi watak yang ditonjolkan dalam sesuatu karya. Perwatakan boleh berubah daripada awal cerita hingga akhir cerita untuk menambah seri pada karya tersebut. Usia adalah antara salah satu perkara yang boleh menunjukkan perubahan bagi watak yang dimainkan. Hal yang demikian kerana usia mampu mencorakkan perwatakan baik dari aspek tindakan fizikal, tindakan minda, mahupun tindakan hati. Pertentangan yang terjadi antara usia dengan tindakan watak juga akan memberi kesan dalam perkembangan karya.

Satu lagi unsur yang tidak boleh dilupakan adalah latar, sama ada latar tempat atau latar masa. Latar  mampu memaknakan manusia dalam pengertian yang sebenar, kerana latar sangat mempengaruhi kehidupan manusia. Oleh itu, latar perlu berfungsi untuk menghidupkan watak-watak yang ditampilkan dan mempengaruhi perwatakannya. Untuk tujuan itu, senjata paling utama untuk menghidupkan fungsi latar tersebut adalah melalui pengolahan bahasa yang berkesan. Latar tidak boleh hanya diselitkan dalam penceritaan tanpa sebarang sandaran, tetapi harus mempungaruhi penceritaan secara keseluruhannya.

Apabila kita membicarakan soal keperihalan manusia, wajar diselitkan unsur sejarah kerana manusia juga sebahagian sejarah. Pensejarahan mempengaruhi kehidupan dan melahirkan renungan dan kenangan dalam perjalanan hidup. Maka sejarah perlu diletakkan sebagai salah satu premis penting dalam proses penciptaan karya. Sesuatu karya sangat bernilai tinggi andai wujud unsur sejarah dan sebatian dengan bukan sejarah seperti dongengan dan mitos. Pengarang perlu mengenal sejarah bagi mengenal dirinya. Tanpa mengenal diri, karya yang dihasilkan tiada jiwa dan terasa kosong. Pengarang yang buta sejarah akan mematikan daya kreativiti dalam penulisannya. Selain sejarah, detik masa depan juga agak penting. Sejarah lampau dan masa depan perlu digunakan dalam membentuk perwatakan yang baik sekaligus mampu menjadikan penceritaan bertambah kompleks.

Dalam proses penciptaan perwatakan, perlu wujud gerak hati untuk memperlihatkan kemanusiaan yang sebenar dalam diri watak. Gerak hati ini juga dapat memperluaskan teknik monolog dan aliran kesedaran dalam penciptaan. Selain gerak hati, aspek asosiasi juga penting kerana kemanusiaan sebenar berasosiasi. Aspek ini bercorak simbolik yang memanusiakan manusia seperti membicarakan soal perjuangan yang disamaertikan dengan aliran sungai yang tidak pernah putus. Asosiasi ini begitu menguji kreativiti pengarang kerana pengarang biasanya akan bermain dengan lapangan sastera yang jauh dan indah.

Penciptaan sesuatu karya sangat berkait rapat dengan manusia sendiri. Pengarang perlu mengenal unsur-unsur  diri yang mewarnai dan mencorakkan seni dalam kehidupan. Penghasilan karya yang bermutu tinggi perlu lengkap dengan pekej yang wujud secara realiti seperti pertentangan yang dipaparkan dengan baik melalui komunikasi yang berkesan dalam pelbagai latar. Sesuatu bentuk sejarah yang ditampilkan mampu menghidupkan sesuatu karya, ditambah dengan ramuan gerak hati dan asosiasi yang menghidupkan watak yang dimainkan.


No comments:

Post a Comment