Tuesday, 20 October 2015

BAB 1: FIKSYEN KONVENSIONAL, FIKSYEN NON-KONVENSIONAL

Seterusnya, kami akan mengulas dengan lebih lanjut tentang bab pertama dalam buku ini yang bertajuk "Fiksyen Konvensional, Fiksyen Non-Konvensional".

Berdasarkan hasil tulisan Dato' Haji Shahnon Ahmad dalam bab ini, beliau menceritakan dengan lebih lanjut mengenai turutan sejarah di antara fiksyen konvensional dan juga fiksyen non-konvensional. Menurut beliau, fiksyen itu sendiri merupakan pentafsiran kepada segala keperihalan manusia. Ia melibatkan jatuh bangun kehidupan manusia, dinamisme manusia, perubahan dan statiknya manusia, kebekuan dan peraliran manusia, kompleksiti, dan statiknya manusia. Secara ringkasnya, beliau ingin menyatakan bahawa fiksyen melibatkan tentang fizikal, mental, kerohanian, bahasa dan cara berkomunikasi seorang manusia dalam kehidupan seharian bersama dengan manusia yang ada di sekeliling mereka. Fiksyen mempotretkan kisah kehidupan manusia melalui penceritaan pelbagai watak dan perwatakan.

Fiksyen konvensional merupakan karya atau sastera penulisan zaman dahulu atau klasik. Sastera klasik ini merupakan karya sastera terdahulu yang lebih menekankan kepada imaginasi atau khayalan penulis tentang unsur-unsur ghaib, unsur yang tidak terlalu menekankan tentang soal agama, unsur awang-awangan, hukum hakam, adat budaya dan lain-lain lagi. Bukan itu sahaja, fiksyen konvensional juga diceritakan berdasarkan pengalaman penulis tersebut. Fiksyen klasikjuga menyampaikan mesej dan pengajaran berdasarkan karya itu sendiri. Selain itu, sastera klasik banyak menceritakan tentang kisah rakyat serta raja-raja pada zaman dahulu. Antara karya-karya penulisan sastera klasik popular yang disebut oleh beliau di dalam buku ini adalah seperti cerita Hikayat Iskandar Dzulkarnain, Pak Pandir, Pak Kadok, Hikayat Malim Deman, Hikayat Hang Tuah dan lain-lain lagi. Manakala, fiksyen non-konvensional merupakan sebuah karya atau cereka atau juga sastera penulisan moden yang sudah mengalami perubahan seiring zaman. Dalam karya sastera moden ini lebih menekankan kepada penceritaan watak dan perwatakan secara jelas dan terperinci. Karya moden yang terkenal pada zaman sekarang adalah berupa dalam bentuk novel ataupun cerpen (cerita pendek). Hasil karya sastera moden dihasilkan juga bertujuan untuk memberikan mesej atau pengajaran penting kepada semua pembaca. Karya moden juga turut menimbulkan unsur humour dalam penceritaannya.

Perbezaan sejarah yang ketara antara fiksyen klasik dan juga fiksyen moden adalah mengenai perbezaan masa. Sekiranya dahulu, fiksyen klasik lebih menekankan cerita rakyat dan raja-raja, zaman sekarang pula fiksyen moden menyebut tentang masyarakat dan watak perwatakan yang lebih kearah kemodenan. Kronologi sejarah perubahan daripada fiksyen klasik kepada fiksyen moden tidaklah terlalu jauh bezanya. Penulis masih lagi mengambil kira tentang aspek pembangunan kehidupan manusia sebagai jalan cerita dalam karyanya. Seterusnya, fiksyen klasik yang dahulunya menceritakan tentang aspek khayalan, dongengan atau awang-awangan sangat berbeza pula dengan fiksyen moden zaman sekarang iaitu yang lebih menekankan kepada sudut realiti kehidupan. Kurangnya imaginasi yang melampaui akal fikiran seperti yang ada dalam karya klasik terdahulu berbanding karya moden pada zaman sekarang. Kemunasabahan ditekankan oleh penulis dalam karya moden yang dihasilkan. Selain itu, aspek gaya bahasa atau tatabahasa juga merupakan perbezaan yang sangat ketara dalam kedua-dua karya fiksyen tersebut. Karya klasik tidak menekankan aspek gaya bahasa dan tatabahasa disebabkan oleh kurangnya ilmu pengetahuan penulis zaman klasik tentang aspek tersebut. Pada zaman sekarang, aspek bahasa dan tatabahasa tersebut sangat penting bagi memartabatkan bahasa yang sedia ada berdasarkan ilmu yang telah dipelajari oleh penulis itu sendiri.

Dato' Haji Shahnon Ahmad juga menekankan tentang peranan pengarang atau penulis dalam menghasilkan karya yang lebih bermutu iaitu dengan menimba ilmu pengetahuan sebanyak yang mungkin supaya idea-idea atau ilmu pengetahuan yang diperolehi tersebut dapat dicurahkan ke dalam hasil karya yang berkualiti. Beliau mengkritik tentang tahap ilmu penulis karya fiksyen konvensional terdahulu yang tidak mempunyai ilmu yang mencukupi semasa menghasilkan sesuatu karya lalu telah menghasilkan karya yang tidak berkualiti. Beliau juga mengkritik akan sikap penulis atau pengarang zaman moden yang lebih menekankan kepada aspek penonjolan cita-cita dan idealisme pengarang itu sendiri tanpa mengambil kira akan aspek pengalaman kehidupan manusia yang lainnya. Bukan sekadar kritikan, beliau turut memuji akan sikap penulis moden yang berani membuat eksperimen untuk menghasilkan karya yang kreatif dan unik serta terus berkembang dan tidak statik. Di dalam buku ini juga, beliau turut menyebut tentang kesamaran gaya penulisan moden yang tidak menekankan tentang pelbagai aspek penceritaan dalam karya kreatif seperti aspek penceritaan latar yang tidak mempunyai turutan, penceritaan tentang masyarakat telah diperkecilkan, dan juga banyak peristiwa yang lebih terarah kepada antiplot, antiwira, antilatar dan juga antikisah. Maka, penulis atau pengarang yang ingin menulis atau menerbitkan sesuatu hasil karya harus menimbang atau mengambil berat akan aspek-aspek yang disebut oleh Dato' Haji Shahnon Ahmad tersebut supaya hasil penulisan kreatif yang diterbitkan tersebut lebih berkualiti, memberi manfaat serta dapat menjadi contoh kepada pengkarya-pengkarya yang lain.

Kesimpulannya, bab ini memberikan input atau pengetahuan kepada kita tentang turutan sejarah dan perbezaan di antara karya fiksyen konvensional (klasik) dan juga fiksyen non-konvensional (moden) kepada pembaca atau pengarang yang ingin menghasilkan sebuah penulisan yang kreatif.


No comments:

Post a Comment